Käänteinen kirkollisvero

Vuonna 2000 evankelisluterilaiseen kirkkoomme kuului vielä 85% Suomen väestöstä. Tilanne on huonontunut vuodesta toiseen, kunnes vuonna 2020 kirkkoon kuuluvia oli enää alle 70 prosenttia. Toisin sanoen noin joka kolmas suomalainen ei ole enää valtionkirkkomme jäsen. Kehityskulku on murheellinen, eikä ole jäänyt keskusta-aatteelliselta ajatushautomoltamme huomaamatta.

Itse kirkkolaitokseen liittymätön uskonnollinen toiminta on sekin jatkuvan hyökkäyksen kohteena. Esimerkiksi kouluissa jopa suvivirren, joulukirkon ja aamuhartauksien kaltaiset suomalaislapsien rakastamat kauniit perinteet ovat nykyään jatkuvasti vanhempien ja median riepoteltavana. Kristityt ja kristinusko ovat jatkuvan vainoamisen kohteina ja vapaasti pilkattavaa riistaa myös netin keskustelufoorumeilla.

Suomi on ollut vuosisatoja kristinuskoinen valtio, ja niin on oltava tulevaisuudessakin. Jumala säätää säät, määrää elomme kulun ja antaa meille Pyhän Hengen armolahjat. Yhteiskunnan maallistumisen kehitys on pysäytettävä, ja luterilaisen kirkon kunnia ja arvostus on palautettava. Tämän tavoitteen toteuttamisessa yksi tärkeä keino ovat taloudelliset kannustimet ja sanktiot, ja Ajatusvajan nyt ehdottama käänteinen kirkollisvero.

Verotuksesta taloustiede nimittäin tietää kertoa, että ei-toivottuja asioita, kuten alkoholin ja tupakan käyttöä, kannattaa verottaa ankarasti. Vastaavasti asioita, joita kansan toivotaan tekevän, kuten esimerkiksi työ ja liikunta, ei kannata verottaa. Oikeilla kannustimilla kansalaisia ohjataan mielekkääseen, rakentavaan tekemiseen tuhoisan itsesaastutuksen sijaan.

Tämän verojen kannustinvaikutuksen huomioiden suomalainen kirkollisvero onkin varsinainen kummajainen. Evankelisluterilaiseen kirkkoomme kuuluminen tiedetään yleishyödylliseksi ja kirkon kunkin jäsenen sielunelämää rikastuttavaksi asiaksi. Voidaan siis esittää johtopäätös, että verovaikutus on suunnattu tarkalleen päinvastoin kuin pitäisi. Nykymuotoinen kirkollisvero toimii raippana, kannustimena olla kuulumatta kirkkoon. Se on kaikessa epäloogisuudessaan suorastaan pöyristyttävä vero.

Ajatusvaja ehdottaakin, että kirkollisverosta tehdään nykymalliin nähden päinvastainen, eli käänteinen kirkollisvero: Veroa tulee maksaa kirkkoon kuulumattomien, ei siihen kuuluvien.

Käänteisessä kirkollisverotuksessa kirkollisvero peritään siis vain luterilaiseen kirkkoon kuulumattomilta, ja kirkon jäsenet ovat verosta vapautettuja. Näin pyritään luomaan uusi kannustin kirkkoon liittymiselle. Kun yksi kolmasosa suomalaisista ei kuulu kirkkoon, tämän yhden kolmasosan maksettavaksi lankeaa kirkkoon kuuluvan kahden kolmasosan nykyään maksaman suuruinen osuus, eli yksilötasolla käytännössä tuplat nykyisen kirkollisveron verovaikutuksesta.

Esimerkinomaisena laskutoimituksena, 3000 €/kk tienaava ahkera ja kirkkoon kuuluva suomalainen talonpoika maksaa nykyistä kirkollisveroa noin 300 € vuodessa. Käännettäessä kirkollisvero käänteiseksi, eli kohdistettaessa vero kirkkoon kuulumattomiin, 3000 €/kk tienaava kirkkoon kuulumaton on velvoitettu maksamaan kirkollisveroa jopa 600 € vuodessa, tai 50 € kuukaudessa.

600 euron vuotuinen sanktiomaksu kirkkoon kuulumattomuudesta on jo varsin merkittävä kulu suomalaisen vuositaloudessa. Siten käänteinen kirkollisvero on vahva kirkkoon liittymiseen ohjaava kannustin.

Mikä parasta, kirkkoon kuulumattomien määrän alkaessa kääntyä laskuun jäljellejääviltä uskonnottomilta perittävää veroa on kasvatettava edelleen. Käänteisen kirkollisveron tuottaman sanktion kasautuessa yhä pienemmälle osalle väestöstä kannustinvaikutus voimistuu voimistumistaan, ja lopulta tämä demografinen ryhmä on käytännöllisesti katsoen miltei pakotettu liittymään perinteikkääseen valtionkirkkoomme.

On tärkeä muistaa, että usko on ennen muuta harras, hengellinen asia. Se ei silti tarkoita, ettemmekö voisi olla samalla myös käytännöllisiä ja järkeviä. Ei ole syytä, miksi Jumalan ja valtionkirkon paikkaa ihmisten sydämissä ei voitaisi ajaa modernin, taloustieteen oppeihin perustuvan veron avulla. Pikemmin se on jopa moraalinen velvollisuutemme.

Koti, uskonto ja isänmaa ovat pohjimmiltaan arvoja, jotka jokainen suomalainen tuntee omikseen. Kotimme ovat meille rakkaita ja isänmaa on arjessa ajatuksissamme, mutta uskonnon suhteen olemme kiistatta lipsuneet. Se meidän on aika palauttaa sydämiimme yhtäläisen tärkeänä. Siksi Ajatusvajan käänteinen kirkollisvero on tärkeä ja ajankohtainen ehdotus.

37 kommenttia artikkeliin “Käänteinen kirkollisvero”

  1. Millä perusteella kirkon jäsenten vähentymistä pitäisi veroilla säätää? Jokaisen oma asia!

  2. Hautokaa vähän lisää

    En nyt mene niihin moninaisiin eettisiin syihin, minkä vuoksi tuo koko ehdotuksenne on täysin mieletön. Toivon, että ehdotuksenne on vitsi, mutta en voi olla siitä varma.

    Käytännössä siis tunnustatte, ettei kirkko kiinnosta ihmisiä, ja vaaditte, että kirkosta vapaat maksavat enemmän, jotta ihmiset saadaan houkuteltua kirkkoon takaisin. Eikö oleellisempaa olisi kysyä, miksi kirkko ei ihmisiä houkuta?

    Entä ihminen, joka aidosti haluaa kuulua kirkkoon, ja myös tukea sitä taloudellisesti? Hänenhän kannttaisi erota kirkosta, jotta ”saisi” maksaa kirkollisveroa, eikö vain? Tämän seurauksena kirkon jäseninä olisi vain niitä, joita ei toiminta kiinnosta, vaan raha. Ja kirkon ulkopuolelle jäisivät ne, jotka haluavat tukea kirkkoa myös rahallisesti.

  3. Mitenkäs muihin uskontokuntiin kuuluvat. Tehdäänkö heille käytännössä taloudellinen pakkokäännytys?

  4. Jumalaan uskominen vaatii jo sinänsä yksinkertaista mieltä ja että ei elä todellisuudessa. Tässä erinomainen esimerkki!

  5. Tämä on erinomainen idea. Tuntuu tästä maasta on kadonnut viitta kultaiselle keskitielle, radikadisoilumme sosialistisiin uskonliikkeisiin tai rappeudumme rahan edessä irtautumaan arvoistamme sodomistisiin tarkoituksiin. Valtion täytyisi ottaa tämän kristillisen rappeutumisen tilanne tosissaan. Tällä Suomi on rakennettu ja tällä maaseutu elää. Puolueryhmän on otettava tämä vakaammin.

    Kiitos Ajatuslato! 🍀

  6. Olisiko yhtä johdonmukaista ja loogista, jopa eettistä ehdottaa, että ei-vegaaniset (eli sekasyöjät) ihmiset maksaisivat automaattisesti jonkinlaista haittaveroa? Jotenkin uskoisin, että tällaisen ajatushautomon aivopieru nostattaisi ihan helvetimoisen tsunamin.

    Yhtä lailla tämä käänteinen kirkollisvero on täysin absurdi, mutta annan pisteitä rohkeudesta!

  7. Risto Welling

    PerusKeskustalaiben ajatus. Niin sanottua ”Sipilän mallia”.
    Edes niin pitkälle ei ole ajatus riittänyt, jotta mitäs sitten kun kirkkoon kuulumattomia on mion vähän, jotta tarvittava vero on esim 200% palkasta?
    Tai kun vihdoin ei ole ketään kirkkoon kuulumatonta? Mistä kerrytetään miljoonat Kirkolle harakoille viskottavaksi? Lakkautetaanko koko instituutio varattomana?

    Hopa SuomenPerusta tuottaa älyllisempää tekstiä kaikessa misogynistisessä nais- ja ihmisvihassaan valheellisine tilastoineen.

  8. Jos perustan oman kirkkokunnan – uskonnonvapauden nimissä – saanko vähentää kulut verotuksessa ja oman kirkkokuntani jäsenenä samalla nauttia käänteisestä verotuksesta? Kysyy nimim. Velat saataviksi!

  9. Eukari Happonen

    ”Esimerkiksi kouluissa jopa suvivirren, joulukirkon ja aamuhartauksien kaltaiset suomalaislapsien rakastamat kauniit perinteet ovat nykyään jatkuvasti vanhempien ja median riepoteltavana.”

    Tämä oli niin mojova vitsi, että aika-avaruuden rakenteet hajosivat, ja 2000-luvun alkupuolen luokkatoverinikin nauravat kippurassa. Harva asia peruskoulussa oli niin kattavasti kaikkien inhoamaa kuin pakolliset aamuhartaudet ja pakolliset kirkkoreissut.

  10. marko iltanen

    tätähän vois jatkaa muutenkin. autottomat vois maksaa autoveron, vuokralla-asujat vois maksaa kiinteistöverot, koirattomat koiraveron, absolutistit alkoholiveron….

  11. Naurettavaa paskaa.

    Suomeen kristinusko on tuotu miekan kanssa ja nyt kun on vapaus poistua kirkosta niin valtion pitäisi alkaa kaitsimaan ihmisiä takaisin kirkkoon? Mitä ihmettä. Tämä polkee ihmisoikeuksia ja uskonnonvapautta. Uskonnonvapauteen kuuluu myös vapaus uskonnoista.

    Valtion tulisi lopettaa ja purkaa luterilaisen kirkon asema valtionkirkkona. Olen sekulaari humanisti enkä halua että verorahoillani ylläpidetään kirkkoa, joka ei jaa arvojani.

    Vapaus ennen kaikkea.

    1. Olen niin tottunut lukemaan hulluja uskonnollisia tuotoksia, että tämä upposi itellä ihan täydestä keskustalaisena ajatuspieruna.

      Kudos

    2. Mutta ajattelehan posetiivisesti. Kun kuulut kirkkoon, vältät tuon veron. Mutta vastaavasti sinulla on varaa maksaa diisselimaasturisi käyttövoimaveron.

  12. Erosin kirkosta v. 1957, koska tulin uskoon ja kävin uskovaisten kasteella. Keskustelin kirkkoherran kanssa näistä asioista. Sanoin, että lähden kirkosta- Kirkkoherra sanoi, että lähde vain. Hän koki tehneeni niin suuren synnin, kun kasteella kävin, etten ole enää sen arvoin, että olen kirkon jäsen. Perustimme paikkakunnalle uskovien kanssa helluntaiseurakunnan. Onhan kirkko nyt alkanut ymmärtämään meikäläisiäkin. Olen ollut yli 60 vuotta 7:ssä helluntaiseurakunnassa eri puolilla maatamme opiskelun ja työelämän tähden. Me, vapaiden suuntien seurakuntien jäsenet maksamme seurakuntiemme kustannukset. Tämän lisäksi lähetämme eri puolille maailmaa lähetys- ja sosiaalityöhön työntekijöitä ja rahoitamme pääosin itse. Valtio on ollut mukana ulkomailla tapahtuvaa rakennus-terveys- ja opiskelukustannusta tukien. Hengelliseen työhön ja toimintaan valtio ei osallistu, vaan sen maksavat seurakunnat. Maksan vuosittain seurakunnalle ja hengellisille järjestöille muutama sata euroa kuukaudessa aivan vapaaehtoisesti. Olen eläkkeellä ollut vuodesta 1949, joten tuloni ovat pienemmät kuin keskipalkkaisen tulot. NYT TE SUUNNITTELETTE, ETTÄ MEITÄ, VAPAIDEN SUUNTIEN USKOVIA TULEE SAKOTTAA, KOSKA USKOMATTONAT IHMISET EIVÄT HALUA NAKSAA KIRKOLLISVEROA. Me olemme 1920-luvulta asti, kun uskonnonvapaus tuli voimaan, olemme rakentaneet rukoushuoneemme ja työntejämme palkat, sekä muut viulut. Se olisi valtava vääryys, jos meidän tulisi maksaa kirkolle ylämääräisiä maksuja. Joka on kirkon jäsen, hänen tehtävänä tulee olle huolehtia maksuista. Näinhän me teemme, emmekä vaadi kirkon jäsenten maksaa meidän kustannuksia. Tuskin jumalankieltäjätkään lähtevät maksamaan kirkos kustannuksia. Olemme hengellisessä pimeässä ajassa. Jumalankielteisyys lisääntyy ja seurakuntien jäsenmäärät vähenevät kirkon ja japa vapaiden suuntien osalta. Yhteiskunnan tehtävänä ei ole suosia esim kirkkoa ja ahdistaa muita hengellisiä järjestöjä. Nyt viralliset tahot ovat alkaneet ahdistamaan jo uskovia, jotka ottavat Raamatun sanan Jumalan sanana. Uskonnonvapaus alkaa olla vaarassa.

    1. ”Tuskin jumalankieltäjätkään lähtevät maksamaan kirkon kustannuksia.”
      Valitettavasti kirkkoonkuulumattomat maksavat kirkon kustannuksia. Valtion
      budjetin kautta veroina mm. n. 100 m€ hautausmaiden ylläpitoon, pappien
      jne. koulutuksen (teologinen tiedekunta + muita oppilaitoksia), kirkon ulkomaan
      avulle tukea ”kehitysyhteistyöhön” ja monille kristillisille järjestöille myönnetään
      valtion tukia . . . Valtiokirkko pitäisi lakkauttaa, niin kristityt ja uskonnottomat olisivat
      omillaan. Helluntailaiset ovat hyvä esimerkki, kun puolet heistä ei kuulu valtiokirkkoon,
      vaan maksavat ”jäsenmaksunsa” tai kymmenyksensä suoraan seurakunnilleen.

    2. Hellan Lettas

      Kyllä ehdottomasti pitäisi olla hengellinen työttömyyskorvaus kaltaisillemme hurskaille uskonnon lähettiläille!

  13. Kalevi Kaukinen

    Asiasta kolmanteen; Jokaiseen tulevaan maakuntaan pitää rakentaa riittävän suuri huvittelukeskus, jonka tulee mahdollistaa monipuolinen huvittelu. Keskuksessa pitää olla ainakin kylpylöitä, ravintoloita, tanssisaleja, diskoteekkejä, elokuvateattereita, pelikasinoita, kuntosaleja, palloiluhalleja/kenttiä, bord…… eli vähän jokaiselle jotakin.

    Huvittelukeskukset rahoitettaisiin perimällä vanhoillislestadiolaisilta huviveroa.

    Koska vain vanhoillislestadiolaiset pääsevät taivaan iloon, on kohtuullista että he kustantavat siitä osattomaksi jääville kompensaatiota täällä maailman lasten parissa.

  14. ”Käänteisessä kirkollisverotuksessa kirkollisvero peritään siis vain luterilaiseen kirkkoon kuulumattomilta, ja kirkon jäsenet ovat verosta vapautettuja.” Ja vähän ajan päästä alkaa muut uskontokunnat huutamaan että meille kanssa koska muuten SYRJINTÄÄ!!!!!! Meillä on uskonnonvapaus mutta meillä on myös VAPAUS OLLA USKOMATTA

  15. Jopas on ehdotus. Ihan hyvä vitsinä. Itse olen eronnut kirkosta puhtaasti halusta säästää rahaa. Kirkollisvero on omalla kohdallani monta sataa vuodessa ja keksin sille rahalle muutakin käyttöä. Mitään muuta periaatteellista syytä minulla ei eroon ollut. Ihan hyvin voisin palatakkin jos laskevat jäsenmaksunsa vaikkapa 100€:n vuodessa.

  16. Eikö teidänlaisen ajatuspajan linjaan voisi kuulua verottaa tiheästi asumista? Voisi vaikka säätää koronaveron. Sen vitsauksenhan on Herra lähettänyt meille kehoittaakseen meitä palaamaan juurillemme oikeasti tärkeiden asioiden, kuten oman ruoan kasvattamisen, pariin.
    Eli siis jonkinlainen asumistiheyteen sidottu vero? Koko Suomi asutetuksi! Tai veroa maksetaan etäisyydestä lähimpään lehmään? Tai jotain. Pohtikaa!

  17. Ootte te kyllä mainioita trollaajia, näyttää suurimpaan osaan uppoavan todella hyvin nämä teidän provokaatiot xD kriittistä ajattelua ei näytä edes herättävän teidän nimi; Ajatusvaja, se yksi a lienee ”vahingossa” tippunut pois sieltä lopusta. Mutta kiitos, toivottavasti herää hyvää ja laadukastakin keskustelua näistä topiceista! Terveisiä Häiriköille! XD XD

  18. Moraalinen enemmistö

    Itsehän olen sitä mieltä, että kuolemantuomio Jumalan (seem.) pilkasta on saatava uudelleen voimaan. Kirkosta eroaminen on mitä kauhistuttavinta Jumalan (seem.) pilkkaa ja ei varmaan ole ilkeillä ateisteilla selkärankaa marttyyriksi rupeamiseen ja kylläpä nauru maittaa kun lkeä ateistikin kumartaa Jumalaa (seem.) kuten täytyykin.

  19. Kimmo Suominen

    Ajatusta voi kehittää. Kirkolliset vapaapäivät (joulupäivä, tapaninpäivänä, loppiainen, pitkäperjantai, pääsiäinen ja helatorstai) pitäisi säätää selaisiksi, joita ainoastaan vakaumukselliset kristityt saisivat viettää. Vakaumukselliseksi kristityksi lasketaan ainoastaan ihminen, joka maksaa kirkollisveroa. Lisäksi erityinen tutkintalautakunta selvittäisi jokaisen suomalaisen uskon todellisuuden. Tutkintalautakuntaan kuuluisivat tuomari, upseeri, sosiaaliministeriön edustaja, pappi ja psykiatri.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *